نظام دانشگاهی فرانسه

فرانسه دوره‌های آموزش عالی متنوعی را به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد و اکثر مدرک‌های صادرشده به شما اجازۀ استفاده از نظام اروپایی تبدیل واحد (ECTS) را می‌دهند که در بسیاری از کشورهای اتحادیۀ اروپا و دنیا معتبر است.

طیف گستردۀ انتخاب‌ها

در فرانسه بیش از 3500 مؤسسۀ دولتی و خصوصی  آموزش عالی وجود دارد که شامل 72 دانشگاه، 25 نهاد دانشگاهی _مؤسسه‌ای، 271 دانشکدۀ دکتری، 227 دانشکدۀ مهندسی دارای صلاحیت اعطای عنوان مهندس، 220 دانشکدۀ تجارت و مدیریت، 45 مدرسۀ عالی دولتی هنر، 22 دانشکدۀ معماری و 3 هزار دانشکده و انستیتوی خصوصی می‌شود.

از بین 3 هزار دبیرستان در فرانسه، برخی دبیرستان‌ها کلاس‌های آمادگی مدارس عالی و برخی دیگر دوره‌های آمادگی تکنسین عالی را ارائه می‌دهند و دانش‌آموزان را جهت دریافت مدرک ملی تکنسین عالی آماده می‌کنند.

مدارک هماهنگ و منسجم به لطف نظام LMD (لیسانس، مستر، دکترا) و واحدهای درسی

نقطۀ اشتراک اغلب کشورهای اروپایی، سازمان‌دهی نظام آموزش عالی به سه دوره است. در فرانسه، نظام لیسانس، مستر، دکتری، یا نظام LMD مستقر است. این نظام در جهت انسجام دوره‌ها و سازمان‌دهی مدارک معادل میان کشورهای مختلف است. چنین نظامی برای تسهیل تبادل دانشجو در اروپا و سایر نقاط دنیا برقرار شده است.

دریافت مدارک لیسانس، ارشد، دکتری به تعداد ترم‌های تحصیلی گذرانده شده از زمان ورود به نظام آموزش عالی ارتباط دارد. سقف تعداد واحد در هر ترم تحصیلی 30 واحد (ECTS) یا (European Credits Transfer System) است که قابل تجمیع و انتقال به دیگر کشورها خواهد بود. دورۀ لیسانس نیازمند گذراندن 6 ترم تحصیلی، یا به عبارتی، 180 واحد ECTS است. دورۀ مستر در 4 ترم به پایان می‌رسد و معادل 120 واحد خواهد بود. مدرک دکتری در مجموع پس از گذراندن 16 ترم، 480 واحد و دست‌کم هشت سال تحصیلی از شروع لیسانس دریافت خواهد شد.

در صورتی که مدرک آموزش عالی فرانسه، ملی یا مورد تأیید وزارت آموزش عالی و یا جزو مدارک ثبت ملی گواهینامه‌های حرفه‌ای (RNCP) باشد، اعتبار آن مدرک توسط دولت فرانسه تضمین خواهد شد.

این امکان وجود دارد که در برخی از مدارس عالی، دانشکده‌های تجارت یا مهندسی، کیفیت آموزش و مدارک توسط سازمان‌های مستقلی که اعتبارنامه یا نشان اعطا می‌کنند تضمین شود.

 

 

 

Image
Bienvenue en France

تقویم دانشگاهی

در فرانسه، سال تحصیلی دانشگاهی متناسب با نوع مؤسسه و دوره‌های آموزشی در ماه سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود. البته در طول سال تحصیلی، تعطیلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها تعطیلات دوهفته‌ای هنگام جشن‌های سال نو است. در پایان ترم اول، طی فرجه‌ای کوتاه، کلاس‌ها تعطیل و امتحانات برگزار می‌شود. تعطیلات تابستانی در ماه می یا ژوئن و پس از اعلام نمرات ترم دوم شروع می‌شود. به طور کلی، تعطیلات تابستانی دست‌کم دو ماه ادامه خواهند داشت.

نوع کلاس‌ها و آزمون ها

در دانشگاه‌های فرانسه، استادان و پژوهشگران دو نوع کلاس را به دانشجویان ارائه می‌دهند :

  • کلاس‌های آمفی‌تئاتر : یک استاد در سالن آمفی‌تئاتری به ظرفیت 100 تا بیش از 1000 نفر درس خود را به دانشجویان ارائه می‌کند. استاد محتوای این نوع کلاس‌ها را اغلب به صورت بروشور آماده و آن را میان دانشجویان پخش می‌کند که برای آمادگی آزمون‌های پایان‌ترم بسیار کاربردی است.
  • کلاس‌های سمینار و کلاس‌های عملی: این کلاس‌های اجباری در گروه‌های محدودتر برگزار می‌شوند و با سنجش ژرفای دانش نظری دانشجویان و تبدیل آن به مهارت عملی، به عنوان مکملی برای کلاس‌های آمفی‌تئاتر به شمار می‌آیند. دوره‌های کارآموزی در شرکت‌ها می‌توانند مکمل دیگری برای کلاس‌های سمینار و عملی باشند.

دو نوع  آزمون در آموزش عالی فرانسه وجود دارد :

با سنجش مداوم می‌توان دانش اکتسابی دانشجویان را در طول ترم با ارزیابی‌های منظم در هر درس محک زد. آزمون‌های پایانی نیز که دو دوره در طول سال، یعنی در پایان هر ترم، برگزار می‌شوند محکی برای ارزیابی تمامی درس‌ها خواهند بود.

معادل‌سازی مدارک فرانسه و دیگر کشورها

هر مؤسسه با توجه به مسیر پیشین دانشجو و پیش‌نیازهای رشتۀ موردنظر، قوانین پذیرش مختص به خودش را دارد. فقط دانشگاه یا مؤسسۀ مقصد صلاحیت پذیرفتن یا نپذیرفتن یک متقاضی را داراست. با این حال، توافق‌نامه‌های متقابل برای تأیید مدارک می‌توانند درخواست‌های معادل‌سازی را ساده‌تر کنند.

مرکز ملی شناسایی مدارک دانشگاهی (ENIC-NARIC) گواهی‌نامه‌ای صادر می‌کند که اعتبار مدرک دریافت‌شده در نظام آموزشی یک کشور خارجی را مطابق با نظام آموزشی فرانسه تأیید می‌کند. این گواهی به مثابۀ معادل نیست، اما برای ورود به برخی مؤسسات عالی الزامی است. درخواست این گواهی 70 یورو هزینه دارد. مرکز ملی شناسایی مدارک دانشگاهی هم‌چنین به شما اجازه می‌دهد ارزش سال‌های تحصیلی گذرانده‌شدۀ خود در فرانسه را در کشور خود به تأیید برسانید.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم