چندین فرصت برای فارغ التحصیلان خارجی در فرانسه وجود دارد که می خواهند در پایان تحصیل در آنجا به دنبال اشتغال باشند. نسبت به ملیت آنها، اجازه اقامت موقت همیشه لازم نیست.

دانشجویان اروپایی

دانشجویان خارجی از یک کشور اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس می توانند پس از تحصیل در فرانسه برای جستجوی شغل بمانند. آنها می توانند تا زمانی که دوست دارند در آنجا بمانند. اگر افراد زیر 28 سال داشته باشند، آنها نیز می توانند یک کار داوطلبانه بین المللی را در یک اداره یا شرکت فرانسوی در خارج از کشور انجام دهند.

دانشجویان غیر اروپایی

برای اقامت در فرانسه پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان غیر اروپایی باید وعده اشتغال یا قرارداد کار داشته باشند و پاداش حداقل برابر با یک و نیم برابر حداقل دستمزد قانونی (2220 یورو ناخالص در هر ماه در سال 2017) است.

بدون وعده اشتغال، یک فارغ التحصیل خارجی غیر اروپایی می تواند با اجازه اقامت موقت (APS  ) معتبر که به مدت دوازده ماه اعتبار دارد و تمدید نمی شود، به دنبال شغل در فرانسه باشد. برای انجام این کار، شما باید مجوز حرفه ای یا مدرک کارشناسی ارشد یا یک پروژه ایجاد کسب و کار داشته باشید.

دانشجویان کشورهایی که توافق های دو جانبه با فرانسه منعقد کرده اند از شرایط ویژه ای در خصوص تحویل APS  برخوردارند. از جمله کشورهای: سنگال، گابن، بنین، تونس، موریس، کیپ ورد، بورکینا فاسو، کامرون، مقدونیه، مونته نگرو، صربستان، لبنان، هند. برای اطلاعات خاص در مورد وضعیت خود به وب سایت وزارت کشور مراجعه کرده و یا با کامپوس فرانس در کشور مبدا تماس بگیرید.

Image
پیدا کردن یک شغل

چند توصیه مفید برای پیدا کردن شغل در فرانسه

قبل از شروع جستجوی کار، موقعیت مورد نظر خود را مشخص کنید. سپس مطابق انتظارات فرانسه یک رزومه و یک نامه انگیزشی تهیه کنید.

  • سایت هایی که پیشنهاد کار می دهند زیر نظر بگیرید و برای ایمیلهای دریافتی از آنها هشدار بگذارید تا زود خبردار شوید.  Pôle Emploi تبلیغات کلیه سایتها را لیست می کند. سایت APEC نیز آنها را پیشنهاد می دهد، بنابراین به طور مرتب آنها را بررسی کنید.

  • برای به روزرسانی رزومه خود وقت بگذارید و آن را با پیشنهادهایی که درخواست می کنید تطبیق دهید.
  • از ارسال درخواست برای شرکت هایی که می خواهید شما را بشناسند دریغ نکنید.
  • به شهرت الکترونیکی خود و به اطلاعاتی که در مورد شما در دسترس همه هستند توجه کنید. استخدام کنندگان به طور فزاینده ای از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند تا از نامزدهایی که قرار است با آنها ملاقات کنند، ایده ای داشته باشند.
  • برای دیدار با کارفرمایان به نمایشگاه های شغلی بروید. با رزومه و نامه انگیزشی که در دست دارید، می توانید چندین مصاحبه در طول روز انجام دهید. از آنجا که وقت کمی برای متقاعد کردن خواهید داشت، استدلالهای خود را به خوبی آماده کنید.

از دوره کارآموزی خود استفاده کنید

کارآموزی پس از پایان تحصیل به شما امکان می دهد تا با دنیای حرفه ای آشنا شوید و دانش و مهارتهای به دست آمده طی سالهای تحصیل را به کار بگیرید. اگر آموزش شما فقط منوط به گذراندن کارآموزی است، آن را جدی بگیرید: گذراندن کارآموزی راهی مناسب برای غنی کردن رزومه و توسعه یک شبکه حرفه ای است که بعدا می توانید از آن استفاده کنید.

در جستجوی شغل خود از پشتیبانی برخوردار شوید

انجمن های فارغ التحصیلان، دفتر کمک به ادغام حرفه ای (BAIP  )، خدمات روابط تجاری، مجمع استخدام... بسیاری از مؤسسات برای کمک به فارغ التحصیلان برای یافتن شغل، خدمات ارائه می دهند.

فارغ التحصیلان جوان (پس از لیسانس) می توانند به l'APEC  (انجمن برای استخدام مدیران) درخواست کنند. این انجمن می تواند در جستجوی شغل به شما کمک کند. در غیر این صورت با آژانس Pôle Emploi تماس بگیرید: این آژانس از تمام افراد متقاضی کار فارغ التحصیل خود پشتیبانی می کند.

ارتباطات حرفه ای خود را فعال کنید

به مردم بگویید که شما به دنبال شغلی هستید و درباره شرکت هایی که در صنعت شما استخدام می کنند اطلاعات بگیرید. شبکه های اجتماعی حرفه ای مانند LinkedIn به شما امکان می دهند تا رزومه خود را آنلاین کنید، یک شبکه حرفه ای (رفقای سابق، همکاران، همتایان و غیره) حفظ و توسعه دهید و به پیشنهادات شغلی پاسخ دهید.

شبکه های فارغ التحصیلان مانند France Alumni ، محیطی برای دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل در فرانسه، ابزار بسیار موثری برای یافتن شغل یا برای یافتن اطلاعات در مورد شرکتهای مورد علاقه شما هستند.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم