پست دکترا در فرانسه

مراحل اقدام برای پست‌ دکتری در فرانسه چیست؟

Image
Post Doctorat

اگر مدرک دکتری دارید می‌توانید برای دورۀ پست‌دکتری در فرانسه اقدام کنید. به لطف ارتباط تنگاتنگ حوزه‌های پژوهشی فرانسه و آزمایشگاه‌های بین‌المللی، این امکان برای شما وجود داردکه با افراد بسیاری در حوزۀ تخصصی خود آشنا شوید، ارتباطات خود را گسترش دهید و با اطمینان خاطر، مسیر پژوهشی خود را آغاز نمایید.

طول دورۀ پست‌دکتری در فرانسه از چند ماه تا 3 سال به طول می‌انجامد. دانشجویان پست‌دکتری به عنوان پژوهشگر شناخته و مشغول فعالیت‌های مختلفی از جمله آزمایش، انتشار مقاله، برگزاری سمینار و شرکت در کنفرانس‌ها می‌شوند. این دانشجویان تمام و کمال در برنامه‌های پژوهشکده‌ها یا آزمایشگاه‌های پژوهشی خود مشارکت دارند. حقوق سالانۀ دانشجویان تمام‌وقت پست‌دکتری از 26 هزار تا 70 هزار یورو خالص متغیر است.

دانشگاه‌ها هم‌چنین دانشجویان پست‌دکتری را تحت عنوان استاد و پژوهشگر موقت (به اختصار ATER) استخدام می‌کنند. این دانشجویان می‌توانند در کنار پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی خود، سالانه 200 ساعت تدریس داشته باشند که شامل هر سه نوع کلاس آمفی‌تئاتر، نیمه‌گروهی و عملی می‌شود.

موقعیت‌های پست‌دکتری به طور پیوسته در سایت‌های اینترنتی مختلف منتشر می شوند که  از این جمله می‌توان به درگاه دکتری کامپوس فرانس در بخش موقعیت‌های پست‌دکتری اشاره کرد. شما هم‌چنین می‌توانید مستقیماً موقعیت‌های پست‌دکتری موجود در سایت‌های اینترنتی دانشگاه‌های فرانسوی و نهادهای پژوهشی دولتی را جست‌وجو کنید. در این مورد می‌توان به نشانی اینرتنتی نهادهایی چون مرکز ملی پژوهش‌های علمی (CNRS)،  مؤسسه ملی سلامت و پژوهش‌های پزشکی (INSERM)، پژوهشگاه توسعه (IRD)، موسسه ملی پژوهش‌های کشاورزی (INRAE)، مؤسسه ملی پژوهش‌های علوم و فناوری دیجیتال (INRIA)، پژوهشکده ملی علوم و فناوری محیط‌زیست و کشاورزی (IRSTEA)، مرکز همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی توسعه کشاورزی (CIRAD) و یا انستیتوی پاستور مراجعه کرد. علاوه بر این می‌توانید به سایت‌های آزمایشگاه‌های تراز اول (LabEx) مراجعه کنید که موقعیت‌های پست‌دکتری با حمایت مالی ارائه می‌دهند.

درنهایت بورس‌های کوتاه‌مدت علمی وجود دارند که توسط وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه ارائه می‌شوند.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم