Étudiants, Chercheurs
Pays concerné(s)
Iran

استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرهای فرانسه عموماً توسط اتوبوس و تراموا انجام می‌شود.

تعداد ایستگاه‌های مرکز شهرها معمولاً زیاد است و دسترسی خوبی دارند. شما می‌توانید از توصیه‌های دیگر دانشجویان در مورد ساعات و ایستگاه‌های مورد نظر نیز استفاده کنید. اغلب شرکت‌های حمل‌ونقل در پردیس‌های دانشگاهی غرفه دارند و در زمان بازگشایی دانشگاه‌ها می‌توانید اشتراک‌های مربوط به حمل‌ونقل را از آنها بخرید.

متروی پاریس با 14 خط یکی از پیشرفته‌ترین متروهای دنیاست. این مترو در طول هفته تا ساعت 1 بامداد و در روزهای جمعه و شنبه تا ساعت 2 بامداد باز است. در ادامه شبکۀ اتوبوس‌های شبانه است که جایگزین مترو می‌شود. به جز پاریس، پنج شهر دیگر فرانسه یک یا چندین خط مترو دارند: مارسی، لیل، لیون، رن و تولوز. در بیشتر ایستگاه‌های مترو و تراموا دستگاه‌های خودکاری برای خرید بلیت یا اشتراک نصب شده است.

دانشجویان و جوانان زیر 26 سال از تخفیفات ویژه‌ای برای اشتراک شبکۀ حمل و نقل برخوردارند. برای بهره‌مندی از این تخفیفات کافی است کارت دانشجویی یا کارت شناسایی خود را هنگام خرید اشتراک ارائه نمایید.

در پاریس و ناحیۀ ایل‌ دو فرانس :

  • کارت Imagine R : مختص دانشجویان ساکن ناحیۀ ایل‌ دوفرانس است. این کارت ویژه اجازۀ سفرهای نامحدود در کل ناحیۀ ایل‌ دوفرانس را با اشتراک سالانۀ حدود 350 یورو فراهم می‌کند؛
  • بلیت جوانان : مختص جوانان زیر 26 سال و مدت اعتبار آن 24 ساعت است. این بلیت در روزهای شنبه، یکشنبه یا روزهای تعطیل کاربرد دارد و در ازای 4 یورو به شما اجازه می‌دهد آزادانه در محدودۀ تعیین‌شده سفر کنید؛

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمل‌ونقل به سایت سازمان حمل‌ونقل پاریس (RATP) مراجعه نمایید.

قطار

آیا ممکن است در طول یک ساعت بتوان از پاریس به لیل یا از لیون به مارسی رفت؟ بله، به لطف قطار تندرو TGV.

حتی فاصلۀ پاریس تا لندن هم 3 ساعت بیشتر نیست. فرانسه یکی از کارآمدترین شبکه‌های ریلی دنیا را در اختیار دارد که توسط شرکت ملی حمل‌ونقل (SNCF) اداره می‌شود. با اپلیکیشن همراه این شرکت می‌توان بلیت‌ها را به صورت آنلاین و بدون نیاز به چاپ خرید.

طرح‌های مناسب برای سفر با قطار :

  • Les billets Prem's : بلیت‌های پیش‌فروشی هستند که 3 ماه پیش از تاریخ حرکت در خطوط اصلی به فروش می‌رسند و قیمتی به‌صرفه دارند؛
  • قطارهای ویگو (Ouigo) : این قطارها با هزینه‌ای کم شما را به ایستگاه‌های حومه می‌رسانند و در شبکۀ حمل‌ونقل عمومی نیز در دسترس هستند.
  • سایت تبادل بلیت Le troc des trains : در این سایت رسمی برای بازفروش بلیت‌های قطار می‌توانید بلیت‌های با قیمت مناسب لحظه‌آخری پیدا کنید.
  • کارت جوانان : مختص جوانان زیر 28 سال و هزینۀ سالانۀ آن 50 یورو است. این کارت به شما اجازه می‌دهد دست‌کم از 25 درصد تخفیف در تمام قطارها بهره‌مند شوید.
  • اشتراک  TGV Max : مختص جوانان زیر 28 سال و اشتراک ماهانۀ آن 79 یورو است. این اشتراک به شما اجازه می‌دهد که تحت شرایطی خاص، به طور نامحدود از قطار TGV استفاده کنید.
  • بلیت بین‌خطی (Le Pass Interrail) : این بلیت منحصربه‌فرد به شما اجازه می‌دهد که آزادانه در بیش از 30 کشور اروپایی از طریق قطار سفر کنید.
Image
Transport Commun

اتوبوس

اتوبوس‌ها بسیاری از مقاصد فرانسه و اروپا را پوشش می‌دهند و نرخ‌های به‌صرفه‌ای دارند.

برخلاف قطار، قیمت‌های اتوبوس حتی در لحظۀ آخر هم پایین می‌ماند. صندلی‌های تاشو، اینترنت بی‌سیم و شارژر از مزایای این اتوبوس‌ها است. امکانات اتوبوس‌ها سال به سال بیشتر می‌شود. شما با مراجعه به شرکت‌هایی مثل Ouibus، Isilines و Flixbus و یا با استفاده از ابزار مقایسه‌گر Comparabus می‌توانید بلیت‌های خود را انتخاب و رزرو نمایید.

Image
Se déplacer

هواپیما

حدود 45 فرودگاه شهرهای مختلف فرانسه را به هم وصل می‌کنند.

از فرودگاه اورلی (Orly) یا شارل‌دوگل پاریس می‌توانید طی یک ساعت به شهرهای مقصدی چون نیس، تولوز، لیون، مارسی، استراسبورگ یا بوردو سفر کنید.

شرکت‌های بسیاری با قیمت‌های نازل در فرانسه این خدمات را ارائه می‌دهند. هم‌چنین شرکت ایر فرانس پروازهای با قیمت مناسب خود را با نام  ( زیر مجموعه هواپیمایی ایر فرانس )Transavia و پروازهای اختصاصی داخلی خود را با نام Hop! ایجاد کرده است. این شرکت خدماتی چون کارت جوانان برای 12 تا 24 ساله‌ها و کارت تعطیلات آخرهفته را با پایۀ قیمتی 69 یورو ارائه می‌دهد.

رانندگی در فرانسه

بازدید از سواحل تولوز یا بوته زارهای برتون با ماشین شخصی آسان‌تر خواهد بود.

برای رانندگی در فرانسه باید گواهینامۀ رانندگی از اروپا یا ( اگر اروپایی نیستید )  گواهینامۀ بین‌المللی داشته باشید.                  

ماشین شخصی دارید؟ می‌توانید با آن به فرانسه بیایید و رانندگی کنید. با این حال پس از 6 ماه اقامت باید درخواست گواهینامۀ بین‌المللی بدهید و ماشین‌تان را به معاینه فنی ببرید.

نکات مفید :

فرمان ماشین‌ها در فرانسه در سمت چپ قرار دارد و فرانسوی‌ها از سمت راست رانندگی می‌کنند. کمربندهای عقب نیز مانند کمربندهای جلو باید همواره بسته باشد. شما در حین رانندگی، مجاز به استقاده از تلفن همراه حتی با هندزفری هم نیستید. در جهت امنیت بیشتر لازم است که 1 جلیقۀ ایمنی شب‌تاب، 1 مثلث خطر و 2 الکل‌سنج در وسیلۀ نقلیۀ خود داشته باشید. در نهایت باید بدانید که نوشیدن مشروبات الکلی حین رانندگی ممنوع است.

اجاره وسیله نقلیه شخصی :

خدمات آنلاینی چون Drivy، Ouicar یا Koolicar واسط میان اجاره‌دهندگان شخصی وسایل نقلیه و اجاره‌کنندگان شخصی وسایل نقلیه هستند. این نوع اجاره‌ها محدودیت‌های کمتری نسبت به آژانس‌های اجاره ماشین دارند و به‌خصوص برای دارندگان گواهینامۀ بین‌المللی و افراد خارجی مناسب‌تر هستند.

هم‌ سفری :

هم‌سفری روشی به‌صرفه، دوستانه و بسیار مرسوم برای رفت‌وآمد در فرانسه است و فرصتی طلایی برای تمرین زبان فرانسوی به شمار می‌رود. اپلیکیشن Blablacar یکی از سامانه‌های مرجع این حوزه در فرانسه است.

 

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم