کار هم زمان با تحصیل

کار در حین تحصیل تا سقف 20 ساعت در هفته

تمام دانشجویان خارجی مجازند در حین تحصیل، مشغول کار شوند.

در واقع این قانون شامل حال تمام دانشجویان ساکن فرانسه می‌شود. قانون فرانسه به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا سقف 964 ساعت در سال (یا 20 ساعت در هفته) به صورت پاره‌وقت کار کنند. حقوق چنین شغل‌هایی کمک‌خرج مناسبی است.

چه دانشجو باشید و چه نباشید، هنگامی که در فرانسه مشغول کار می‌شوید، حداقل حقوق قانونی را به صورت تضمینی دریافت خواهید کرد. این مورد را معمولاً حداقل حقوق عمومی (SMIC) می‌نامند. حداقل حقوق عمومی در اول آگوست 2022 به 11.07 یورو افزایش پیدا کرد که میزان حقوق ناخالص را نشان می‌دهد و باید حق بیمه اجباری (چیزی حدود 20 درصد) را از آن کسر کرد تا بتوانید دریافتی خالص خود را در نهایت به دست آورید که به دستمزد 8.76 یورو در ساعت می‌رسد. اگر 10 ساعت با حداقل حقوق عمومی در هفته کار کنید، در پایان چیزی حدود 87 یورو خالص به دست خواهید آورد.

کارآموزی در چهارچوب دورۀ تحصیلی

برای دریافت برخی مدارک گاهی ضروری است که یک دورۀ کارآموزی را در جهت تأیید آموزش‌های خود سپری کنید. در چنین مواردی، دانشجویان فرانسوی و خارجی تحت قوانین مشترک قرار خواهند گرفت:

  • دورۀ کارآموزی باید در چهارچوب یک توافق‌نامه صورت بگیرد (میان مؤسسۀ آموزشی و نهاد میزبان کارآموز)؛
  • در صورتی که دورۀ کارآموزی بیش از دو ماه به طول بیانجامد، بایستی ماهیانه کمک‌هزینه‌ای به مبلغ 600.60 یورو به دانشجو پرداخت شود (اول ژانویه 2021)؛
  • دورۀ کارآموزی که در چهارچوبی آموزشی برگزار می‌شود جزو 946 ساعت کار مجاز سالانه محاسبه نمی‌شود.
Image
Travail
Travailler pendant les études

تعهدات دیگر حین تحصیل

شما در طول تحصیل می‌توانید زمان خود را به مأموریت‌های داوطلبانۀ سازمان‌های عمومی یا مشارکتی اختصاص دهید. سامانۀ ملی داوطلبی به شما اجازه می‌دهد که به‌ سادگی مأموریت‌های موجود را در سرتاسر فرانسه پیدا کنید.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم