یادگیری زبان فرانسه

حدود 300 میلیون از جمعیت دنیا فرانسه ‌زبان هستند. شناخت این زبان می‌تواند افق‌های فرهنگی و حرفه ‌ای جدیدی را برای شما بگشاید. بی‌شک تسلط بر زبان فرانسه نقطۀ قوت ارزشمندی برای تحصیل در فرانسه خواهد بود. شما در این بخش با فرصت‌های متنوع یادگیری زبان فرانسه آشنا خواهید شد.

حدود 300 میلیون نفر در دنیا به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و فرانسه زبان رسمی حدود 30 کشور جهان است. یادگیری مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان فرانسه همیشه و حتی پس از خروج شما از فرانسه سودمند خواهد بود.

در کشور فرانسه، بیش از 1400 دورۀ آموزش عالی به زبان انگلیسی در دسترس هستند. بنابراین یادگیری زبان فرانسه برای موفقیت در تحصیلات و دریافت مدرک همیشه هم ضروری نیست. با این حال، حتی در صورت گذراندن دوره‌ای به زبان انگلیسی، شما قرار است در کشور فرانسه زندگی کنید. صحبت به زبان فرانسه یا دست‌کم داشتن سطح نیمه‌مبتدی در این زبان باعث می‌شود راحت‌تر خود را با محیط وفق دهید و بیش از پیش از اقامت خود در این کشور بهره ببرید.

 

چطور می‌توان زبان فرانسه را در ایران آموخت؟

مؤسسات زبان بسیاری در ایران وجود دارد و از میان آنها می‌توان به مرکز زبان فرانسه تهران اشاره کرد که مورد تأیید کشور فرانسه است. در این مرکز می‌توانید کلاس‌های زبان فرانسه را با اساتید برجسته و مجرب و از طریق برنامه‌های متنوع دنبال کنید :

  • کلاس‌های گروهی
  • کلاس‌های خصوصی
  • کلاس‌های آنلاین
  • کلاس‌های فشرده
  • کلاس‌های آمادگی برای تحصیلات دانشگاهی و دیگر موارد.

هم‌چنین چندین دپارتمان زبان فرانسه در دانشگاه‌های ایرانی مشغول فعالیت هستند.

 

چطور می‌توان زبان فرانسه را در فرانسه آموخت؟

شما می‌توانید در بسیاری از مراکز آموزشی فرانسه، یادگیری زبان فرانسه را آغاز کنید.

چه زبان‌آموز مبتدی باشید و چه مجرب، چه اقامت کوتاه‌مدت داشته باشید و چه بلندمدت، در هر حالتی می‌توانید کلاس‌های مناسبی برای خود بیابید.

در صورتی که می‌خواهید با کیفیتی مناسب زبان فرانسه را بیاموزید، به مراکزی که نشان «کیفیت FLE» را دارند مراجعه کنید. این نشان مختص مراکزی است که زبان فرانسه را به عنوان زبان خارجی تدریس می‌کنند و خیال شما را از بابت کیفیت آموزش زبانی آسوده خواهد کرد. شما می‌توانید لیست این مراکز را در کاتالوگ دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های تابستانی بیابید که توسط کامپوس فرانس منتشر شده است.

با دریافت پذیرش از یکی از مراکز زبان می‌توانید به سامانۀ تحصیل در فرانسه متصل شوید و مراحل لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی را کامل کنید.

در نهایت توصیه می‌کنیم اپلیکیشن Immersion France را دانلود نمایید که تمام اطلاعات لازم برای یادگیری زبان فرانسه در فرانسه را به شما ارائه می‌دهد.

برنامۀ تلفیقی زبان فرانسه+علوم

Programme "French+Sciences" : nouvelles sessions ouvertes en 2024

French+Sciences برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای یادگیری زبان فرانسه و اصطلاحات تخصصی علمی در حوزه‌های پیشرفتۀ فناوری است. این برنامه مختص دانشجویان بین‌المللی انگلیسی‌زبان است که در یکی از دانشگاه‌های حوزۀ علم و فناوری نام‌نویسی کرده‌اند و سطح زبان فرانسۀ آنها مبتدی است. این دانشجویان به کمک این برنامه می‌توانند اقامتی 3 تا 4 هفته‌ای داشته باشند که با هماهنگی مراکز زبان برجسته با نشان «کیفیت FLE» میسر می‌شود. دوره‌های این برنامه در شهرهای مختلف فرانسه برگزار می‌شوند.

در هر دوره، مبحث علمی ویژه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد : توسعۀ پایدار، علوم و فناوری‌های دریایی، فناوری میکرو و نانو جهت استفادۀ صنعتی، حمل‌ونقل و انرژی. دوره‌های این برنامه اصولاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، اما کارگاه‌های یادگیری زبان فرانسه نیز در آن وجود دارد. با شرکت در برخی دوره‌ها می‌توانید چند واحد ECTS کسب کنید. شما می‌توانید برای آگاهی از دوره‌های آتی به صفحۀ اختصاصی این برنامه در نشانی اینترنتی دفتر کامپوس فرانس پاریس مراجعه کنید.

 

Image
Apprendre le français

سطح لازم زبان فرانسه برای تحصیل در فرانسه

با این که بیشتر مؤسسه‌های آموزشی سطح حداقلی B2 را برای زبان فرانسه لازم می‌دانند، هر کدام از آنها ممکن است شرایط ویژه‌ای برای پذیرش داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود با مراجعه به نشانی اینترنتی مؤسسۀ مورد نظر، از سطح زبانی لازم برای پذیرش مطلع شوید. به جز موارد استثنا، در صورت اقدام از طریق سامانۀ تحصیل در فرانسه، داشتن یکی از مدارک زبان فرانسه (TCF، TEF، DELF، DALF) الزامی است.

مدت اعتبار مدرک زبان فرانسه باید مدت زمان میان اقدام تا ثبت‌نام رسمی در مؤسسۀ آموزش عالی میزبان در فرانسه را پوشش دهد. مدرک TCF باید هنگام ارسال پرونده به کامپوس فرانس دارای اعتبار باشد. بنابراین هنگام ثبت پرونده، باید کمتر از دو سال از زمان مدرک شما گذشته باشد.

در صورتی که دورۀ شما صددرصد به انگلیسی باشد، نیاز به هیچ سطحی از زبان فرانسه نخواهید داشت، اما هم‌چنان ارائۀ یکی از مدارک زبان انگلیسی (TOEFL، IELTS و یا دیگر مدارک) ضروری است.

انواع مدرک زبان فرانسه

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از مدارک زیر می‌توانید با مرکز زبان فرانسه تماس بگیرید :

  •  TCF SO: آزمون شناخت زبان فرانسه از طریق رایانه، (TCF کامپیوتری)؛
  • TCF DAP(TCF+ expression écrite ): نسخه‌ای از آزمون TCF جهت پذیرش اولیه برای پروژۀ تحصیل در مقطع لیسانس (سال اول) و یا مدرسۀ عالی معماری(لیسانس و مستر)؛
  •  TEF: آزمون ارزیابی زبان فرانسه
  • DELF : مدرک مطالعات زبان فرانسه با چهار سطح : A1، A2، B1 و B2؛
  •  DALF: مدرک عالی زبان فرانسه با دو سطح C1 و C2.

اطلاعات مدرک TCF

TCF (آزمون شناخت زبان فرانسه) آزمونی جهت ارزیابی و تأیید سطح مهارتی یک متقاضی در زبان فرانسه است.

این آزمون دارای 6 سطح مطابق چهارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CECR) است و مدرک آن دو سال اعتبار دارد.

برای ادامۀ تحصیل در فرانسه به بهترین شکل ممکن، توصیه می‌شود در آزمون TCF امتیاز 400 یا در DELF سطح B2 را کسب کنید و یا مدرک DALF بگیرید.

میان آزمون‌های متوالی TCF یک دورۀ انتظار وجود دارد. به این ترتیب که اگر قصد دارید مجدد در آزمون TCF شرکت کنید، باید دست‌کم 30 روز از زمان آزمون پیشین گذشته باشد.

اطلاعات مدرک TEF

آزمون TEF توسط اتاق بازرگانی و صنایع پاریس جهت ارزیابی مهارت‌های درک مفهوم و بیان زبان فرانسۀ عمومی بنیان نهاده شد. مدت اعتبار این مدرک دو سال است.

این آزمون از دو بخش اجباری و اختیاری تشکیل شده است. دانشجویان خارجی که قصد دارند در مقطع لیسانس در یکی از دانشگاه‌های فرانسه ثبت‌نام کنند می‌توانند پس از گذراندن بخش اجباری، در بخش بیان نوشتاری این آزمون نیز شرکت کنند. متقاضیان باید در بخش بیان نوشتاری، سطح B2 و دست‌کم امتیاز 315 (14 از 20) را کسب کنند.

اطلاعات مدرک DELF و DALF

DELF (مدرک مطالعات زبان فرانسه) و DALF (مدرک عالی زبان فرانسه) از جمله مدارکی هستند که در جهت تأیید مهارت‌های متقاضی در زبان فرانسه، از سطوح مبتدی تا پیشرفته، صادر می‌شوند.

مدارک DELF و DALF مطابق 6 سطح از چهارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها تنظیم شده‌اند :

A1, A2, B1, B2, C1, C2

این مدارک تاریخ انقضا ندارند.

نمرۀ کامل هر کدام از این آزمون‌ها 100 است (هر مهارت 25 نمره). در صورتی که نمرۀ نهایی داوطلب 50 یا بیشتر شود، به شرط کسب نمرۀ حداقلی 5 از 25 در هر مهارت، مدرک سطح مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

توصیه‌های لازم جهت یادگیری زبان فرانسه به صورت آنلاین

برای آشنایی با زبان و فرهنگ فرانسه شبکه و سایت بین‌المللی و فرانسوی‌زبان TV5 Monde را تماشا کنید. در بخش آموزشی (Apprendre) این سایت می‌توانید از تمرینات تعاملی جهت یادگیری زبان فرانسه در تمامی سطوح استفاده کنید. هم‌چنین در بخش  Parlons françaisç c'est facile  می‌توانید از مستندهای اینترنتی (webdocs)، بازی‌ها، کارگاه‌ها، چالش‌ها و تست‌‌های متنوع بهره ببرید.

رادیوی فرانسوی‌زبان  RFI Savoirs در جهت آموزش و یادگیری زبان فرانسه، تمرینات و برنامه‌های مختلفی ارائه می‌دهد.

انجمن فرانسوی آموزش بزرگسالان، طرح MOOC را پیشنهاد می‌دهد که به معنای دوره‌های آزاد آنلاین و گروهی است که یکی از آنها به فرانسه به عنوان زبان خارجی اختصاص دارد تا اصول اولیۀ زبان فرانسه به نوآموزان آموزش داده شود.

OLS (کمک‌های زبان‌شناختی آنلاین) سامانه‌ای آنلاین است که در ابتدا برای دانشجویان برنامۀ اراسموس + تدارک دیده شده و امروزه تمام علاقه‌مندان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و با استفاده از آن می‌توان شناخت خود از یک زبان را محک زد و به یادگیری آن زبان ادامه داد. OLS رایگان است و شامل 24 زبان می‌شود.

اپلیکیشن موبایل ANKIApp تمریناتی را به صورت رایگان برای یادگیری زبان مورد علاقۀ شما ارائه می‌دهد.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم