تحصیل در رشته پزشکی

علوم پزشکی : PASS یا LAS، چطور باید انتخاب کرد؟

در واژگان متداول روزمره، «پزشکی خواندن» به معنی گذراندن سال اول پزشکی است که در واقع جواز ورود شما به دومین سال علوم سلامت است.

این علوم به پنج شاخۀ مختلف تقسیم می‌شود که به اختصار «MMOPK» نامیده می‌شوند :

  1. پزشکی Médecine
  2. مامایی Maieutique
  3. دندان‌پزشکی Odontologie
  4. داروسازی Pharmacie
  5. فیزیوتراپی (حرکت‌درمانی) Kinésithérapie

از زمان حذف آزمون ورودی پزشکی (PACES) در سال 2020، متقاضیان به 3 روش می‌توانند به رشته‌های پنج‌گانۀ MMOPK (یعنی علوم پزشکی) وارد شوند:

  •  PASS: دورۀ ویژۀ علوم سلامت (اکثریت واحدها از دروس پزشکی است و تعدادی واحد از لیسانس مربوطه)
  •  LAS: لیسانس با محوریت علوم سلامت (اکثریت واحدها از لیسانس مربوطه است و تعدادی واحد از دروس پزشکی)
  • معافیت از علوم MMOP

PASS : سال اول پزشکی در نظام جدید

دورۀ ویژۀ علوم سلامت در دانشگاه‌های دارای دانشکدۀ پزشکی ارائه می‌شود و برای تحصیل در سال اول «پزشکی» (یا علوم پزشکی به معنای کلی، شامل دندان‌پزشکی، داروسازی، مامایی و فیزیوتراپی) در نظر گرفته شده است.

جزئیات آموزش‌های ارائه‌شده در هر دانشگاه ممکن است با هم متفاوت باشد، اما به طور کلی، نحوۀ تقسیم واحدهای آموزش‌ها به این ترتیب خواهد بود :

دو سوم واحدها را دروس علوم سلامت (زیست‌شناسی، علوم انسانی و اجتماعی، آناتومی، ژنتیک، علوم تغذیه، داروشناسی، بیوفیزیک، بیواستاتیستیک، شیمی، زبان انگلیسی...) تشکیل می‌دهد؛ یک سوم باقی‌مانده را واحدهای اختیاری (دروس فرعی و غیرتخصصی) تشکیل می‌دهد.

پذیرش در سال دوم علوم سلامت با رعایت شروط زیر امکان‌پذیر خواهد بود :

  • گذراندن 60 واحد ECTS در طول یک سال؛
  • رتبه‌بندی متقاضیان با توجه به نمرات (دستۀ اول رتبه‌بندی
  • 50 درصد ظرفیت ارائه‌شده در سال دوم به دانشجویان ممتاز در این دسته‌بندی تعلق می‌گیرد؛
  • 50 درصد باقی‌مانده ظرفیت ارائه‌شده پس از آزمون شفاهی مشخص خواهد شد (دستۀ دوم رتبه‌بندی)

60 درصد ظرفیت دوره در سال دوم به دانشجویان PASS تعلق خواهد گرفن. دانشجویان PASS که سال اول لیسانس و رشتۀ فرعی مربوطه را با موفقیت گذرانده باشند، اما برای سال دوم علوم سلامت، MMOPK، قبول نشوند می‌توانند در سال دوم، رشتۀ مربوطۀ خود را دنبال نمایند.

دانشگاه مورد نظر برای دورۀ PASS را باید مطابق با رشته‌های فرعی موجود در آن انتخاب کرد، زیرا در صورت عدم قبولی در علوم سلامت، ادامۀ سال دوم لیسانس  در یکی از رشته‌های فرعی موجود دنبال خواهد شد. اما هم‌چنان رشته‌های فرعی سال دوم لیسانس همگی به متقاضیان رد شده در PASS اجازۀ ورود مجدد به علوم سلامت را خواهند داد تا در سال دوم لیسانس و در دورۀ LAS (یا حداکثر در سال سوم لیسانس، نهایتاً دو بار) شانس خود را امتحان کند.

Image
Etudes en Santé

LAS : لیسانس با محوریت علوم سلامت: دسترسی به علوم سلامت از طریق دیگر

LAS لیسانسی است که اجازۀ ورود به حوزۀ «علوم سلامت» را می‌دهد. دانشجویانی که لیسانس غیرپزشکی (حقوق، اقتصاد، ادبیات...) دارند به شرط داشتن واحدهای فرعی در حوزۀ علوم سلامت می‌توانند وارد حوزۀ علوم سلامت شوند.

البته گزینش این دانشجویان با روش‌هایی مشخص و دقیق صورت خواهد گرفت. نحوۀ تقسیم واحدهای آموزشی دانشجویان دورۀ LAS به این ترتیب خواهد بود:

  • واحدهای اصلی لیسانس مربوطه (حقوق، شیمی، اقتصاد-مدیریت...)
  • واحدهای فرعی و اختیاری «علوم سلامت»

در صورت گذراندن دورۀ LAS، پذیرش در سال دوم علوم سلامت بر اساس شروط زیر محقق خواهد شد :

  • قبولی سال اول لیسانس با گذراندن 120 واحد ECTS در طول یک سال تحصیلی؛
  • گذراندن 10 واحد ECTS در حوزۀ علوم سلامت؛
  • رتبه‌بندی برای ورود به علوم سلامت.

معافیت از علوم MMOP  

اجازه می‌دهد که بدون گذراندن سال اول علوم سلامت وارد حوزۀ علوم پزشکی شوید. این روند مختص دانشجویانی است که یا مدرک پزشکی، مامایی، دندان‌پزشکی و داروسازی (خارج از اتحادیه اروپا) دارند یا در حال گرفتن این مدرک (خارج از اتحادیه اروپا) هستند. این دانشجویان با این معافیت می‌توانند به فعالیت‌های پزشکی خود در کشور مربوطه ادامه دهند و هم‌زمان مطالعات علوم سلامت را در فرانسه دنبال کنند.

درخواست برای این دوره خارج از سامانۀ تحصیل در فرانسه انجام می‌شود. متقاضیان علاقه‌مند به این طرح ابتدا باید پرونده‌های داوطلبی را در دانشکده‌های پزشکی مورد علاقه‌ کامل کنند و سپس آن را در مهلت مقرر هر ساله برای دفتر کامپوس فرانس ایران ارسال نمایند. این متقاضیان باید مدرک زبان فرانسه داشته باشند.

مهلت ارسال به کامپوس فرانس ایران : 5 اسفند

 

 

 

 DFMS/DFMSA ، دیپلم علوم پزشکی / دیپلم پیشرفته علوم پزشکی 2024 :

ثبت‌نام برای دیپلم علوم پزشکی / دیپلم پیشرفته علوم پزشکی در فرانسه با همکاری سفارت فرانسه و دانشگاه استراسبورگ هر ساله طی بازه‌ای مشخص صورت می‌گیرد.

معیارهای انتخاب :

برای برنامه ی DFMS/DFMSA ، پرونده ی داوطلبانی قابل پذیرش است که دارای موارد زیر باشند :

  •  مجوز کار پزشکی‌ یا داروسازی در کشور مبدا یا محل اقامت
  • برای DFMS شرکت در دوره های آموزشی تخصصی پزشکی یا داروسازی در کشور مبدا یا محل اقامت و ماندن حداقل دو ترم دیگر از دوره ی طرح (کارورزی) تا تاریخ 1 نوامبر 2024
  • برای DFMSA مدرک پزشکی یا داروسازی تخصصی که امکان اشتغال به این تخصص را در کشور مبدأ یا کشور محل اخذ مدرک فراهم می کند.

فرایند کار :

پر کردن فرم های پرونده ی دانشجویی  که به پیوست می باشد و یا از آدرس :

Candidature DFMS/A 2024-2025

قابل دانلود است. فرم شماره 1 شامل کپی های برابر با اصل و تایید شده می باشد که اصل آن ها باید نزد داوطلب بماند . تمامی مدارکی که اصل آن ها به زبان دیگری می باشد بایستی همراه با ترجمه ی رسمی ارائه گردد.

تقویم :

  • پیش از 12 دسامبر 2023 ارسال الکترونیکی فقط صفحات 1 و 2 فرم احراز هویت و همچنین فایل پیوست 2M به

med-dossier1-2024-2025@unistra.fr

هیچ مدرک و فرم پر شده ی دیگری نباید از این طریق ارسال شود.

  • پیش از 15 ژانویه 2024 - ارسال فرم های پرونده ی دانشجویی  ، تکمیل شده و در یک نسخه، از طریق پست به سفارت فرانسه در ایران به آدرس : 

تهران، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 66-64

  • پیش از 15 آوریل 2024 - داوطلبانی که پذیرفته می شوند ، فارغ از این که درخواست شان از چه دانشگاهی بوده، باید علاوه برتکمیل پرونده ی دانشجویی اولیه، "پرونده 2" را مستقیماً به دانشگاه استراسبورگ (و نه به سفارت) ارسال کنند. این فایل شامل همان اسناد و پیوست هایی است که قبلاً ارسال شده به همراه گواهی سطح زبان فرانسه (نگ.3 - سطح زبان فرانسه). دانشگاه استراسبورگ "پرونده 2" را به دانشگاه یا دانشگاه های مربوطه ارسال می کند.

داوطلبان بر حسب تعداد مکان های ارائه شده که بر اساس رتبه بندی های اتخاذ شده توسط دانشگاه های میزبان و اولویت بندی های بیان شده تعیین می گردد،  تقسیم و گروه بندی می شوند.

بیانیه ی تعیین تعداد مکان های ارائه شده برای هر تخصص در مجله رسمی منتشر می شود. لیست تخصص ها در پیوست «پرونده 1» نگاشته شده.

 

  • از تاریخ 10 ژوئیه 2024 - دانشگاه استراسبورگ نتیجه درخواست ها را به اطلاع داوطلبان می رساند.
  • از تاریخ 15 ژوئیه 2024 - دانشکده های میزبان موافقت نامه ها (کنوانسیون ها)  را که به نام هر دانشجو مجزا صادر می گردد،  برای آن ها ارسال می کنند تا به امضای سازمان مربوط به امور خارج از کشور و دانشجو برسد. همچنین از این تاریخ مراحل صدور ویزا توسط سفارت با همکاری کامپوس فرانس ایران آغاز می گردد.
  • 31 اکتبر 2024 - آخرین مهلت ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های میزبان، دانشجویان طرح خود را در بیمارستان های فرانسه از 1 نوامبر 2024 شروع می کنند.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم