مدارک تحصیلی،‌ واحد های آموزشی و معادل ها

آموزش عالی فرانسه منطبق بر سیستم LMD است. اکثر مدارک، ‌امکان گذراندن واحد های آموزشی ECTS را فراهم می کنند که در بسیاری از کشور های اتحادیه اروپایی و دنیا به رسمیت شناخته می شوند.

مدارک یکسان سازی شده به لطف سیستم LMD و واحد های آموزشی

تقسیم بندی تحصیلات عالی در سه مقطع‌، در بسیاری از کشور های اتحادیه اروپایی امری رایج است. در فرانسه،‌ سیستم آموزشی به سه مقطع LMD یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم بندی شده است. این موضوع امکان یک شکل سازی مقاطع تحصیلی و به رسمیت شناختن مدارک بین کشور هایی را فراهم و نیز تحرک دانشجویان در اروپا و سایر نقاط دنیا را آسان کرده است.

کسب مدارک LMD به تعداد نیم سال های تحصیلی گذرانده شده از زمان ورود به سیستم تحصیلات عالی مرتبط است. در هر نیم سال می توان ۳۰ واحد ECTS (سامانه اروپایی انتقال واحد های آموزشی)‌ گذراند که قابلیت ذخیره سازی و انتقال از کشوری به کشور دیگر را نیز دارند. 

LMD

مقطع کارشناسی نیاز به گذراندن موفقیت آمیز ۶ نیم سال یعنی کسب ۱۸۰ واحد دارد. به این تعداد،‌ ۴ نیم سال و ۱۲۰ واحد دیگر برای مقطع کارشناسی ارشد اضافه می شود. در مقطع دکتری پس از ۱۶ نیم سال و مجموعا ۴۸۰ واحد،‌ ظرف دست کم ۸ سال از اولین سال کارشناسی، تکمیل می شود.  

 

مدارک به رسمیت شناخته شده و تضمین شده از سوی دولت

در خصوص مدارک ملی،‌ مدارک از سوی وزارت تحصیلات عالی و یا عنوان ثبت شده در فهرست ملی گواهی های تخصصی RNCP، ارزش مدارک از سوی دولت تضمین شده است.

در مورد برخی از مدارس عالی و مدارس بازرگانی یا مهندسی،‌ کیفیت آموزش و مدارک می تواند از سوی سازمان های مستقل که اقدام به اعطای اعتبار یا نشان می کنند، تضمین شوند.

معادل های بین مدارک کشور فرانسه و سایر کشور ها

هر مرکز آموزش معیار های خاص خود را برای پذیرش،‌ متناسب با عملکرد قبلی دانشجو و الزامات دوره مورد نظر،‌تعریف می کند. تنها مرکز پذیرش کننده صلاحیت این را دارد که داوطلبی را رد یا قبول کند. با این وجود،‌ توافقات در خصوص به رسمیت شماری دوجانبه مدارک می توانند درخواست معادل سازی را تسهیل کنند.

مرکز ENIC-NARIC می تواند گواهی ای صادر کند که ارزش مدرک اخذ شده در یک سیستم آموزشی بیگانه را متناسب با سیستم فرانسه تایید کند. این گواهی خود یک معادل به حساب نمی آید ولی برخی مراکز آموزش عالی آن را مطالبه می کنند. این فرآیند برای هر پرونده ۷۰ یورو هزینه دارد. شبکه اروپایی ENIC-NARIC همچنین به شما اجازه خواهد داد که سال های تحصیل شده در فرانسه را در کشور خود به تایید برسانید.

ENIC NARIC

ارزیابی تجربیات حرفه ای VAP

ابزار متعددی امکان تایید ارزش تجربیات حرفه ای کسب شده را به منظور ورود به یک دوره آموزشی یا تایید یک مدرک،‌ عنوان یا سطح صلاحیت به شما می دهند.

دو فرآیند متمایز برای این کار وجود دارند: VAP 85, VAE. از طریق نخستین فرآیند می توان پس از تایید عملکرد قبلی، مستقیما به دوره آموزشی دسترسی پیدا کرد. فرآیند دوم این امکان را می دهد که با تایید دانش کسب شده داوطلب، تمام یا بخشی از مدرکی را بدست آورد.

داوطلب باید پرونده ای را تکمیل کند که به هیات داوران تسلیم می شود. در حقیقت، این ابزار به کرات از سوی مراکز آموزش عالی فرانسه مورد استفاده قرار می گیرند تا سطح علمی یک داوطلب نسبت به الزامات دوره ارایه شده،‌ سنجیده شود.

مراحل عملی اقدام برای تحصیل در فرانسه

بیشتر بدانیم